29 серпня/ 18:46/ / ВЛАДА
Гаряча лінія «Південної правди». Як оформити "Базову соціальну допомогу" на сім'ю, "Пакунок школяра". Останні зміни в роботі Пенсійного фонду України
Руслан ПІДГОРНИЙ

В умовах повномасштабної війни росії проти України органи Пенсійного фонду продовжують виконувати свої основні функції: призначати та виплачувати пенсії, а також надавати громадянам низку додаткових послуг, серед яких оформлення страхових виплат, нарахування субсидій і пільг та інших.
Про актуальні зміни в роботі Пенсійного фонду під час телефонної «гарячої лінії» розповіла начальник Головного управління Пенсійного фонду України в Миколаївській області Олена СИЧУГОВА, відповідаючи на запитання читачів та журналіста «Південної правди».
Трохи статистики: станом на 1 липня 2025 року в Миколаївській області пенсії виплачуються 285,2 тис. пенсіонерам, з них 23,1 тис. — за військовим законом, 77,2 тис. – працюючим пенсіонерам. Середній розмір пенсійної виплати складає 6124,72 грн.
Серед осіб, які мають статус ВПО, пенсійною виплатою в Миколаївській області забезпечено 1570 чоловік (1448 — цивільні, 122 — військові).
- Олено Анатоліївно, останній наш подібний захід відбувся у січні 2025-го року. Що змінилося у роботі підрозділів Пенсійного фонду за час що минув відтоді? – запитання ведучого «гарячої лінії».
- Однією з найбільш значущих змін є те, що з 1 липня 2025 року органи Пенсійного фонду України отримали повноваження щодо виплати 39 видів державної соціальної допомоги, які раніше призначалися та виплачувалися органами соціального захисту населення. Тобто сервісні центри ПФУ включилися у цю роботу, розширивши для населення доступ до згаданих послуг. Серед цих виплат — допомога на проживання внутрішньо переміщеним особам; цілий ряд виплат ліквідаторам та громадянам, які постраждали внаслідок аварії на Чорнобильській АЕС; виплати матеріальної допомоги військовослужбовцям, звільненим з військової строкової служби; соціальні стипендії студентам (курсантам) закладів фахової передвищої та вищої освіти; тимчасова державна соціальна допомога непрацюючій особі, яка досягла загального пенсійного віку, але не набула права на пенсійну виплату; допомога на дітей, які виховуються у багатодітних сім’ях. З повним переліком можна ознайомитися на вебсайті ПФУ (www.pfu.gov.ua). Отже, на наші сервісні центри значно зросло навантаження, кількість відвідувачів збільшилась у півтора - два рази.
- В березні 2025 року було прийнято постанову Кабінету Міністрів України про експериментальний проєкт щодо базової соціальної допомоги для сімей з низькими доходами. В чому його суть?
- З 1 липня 2025 року стартував експериментальний проект щодо надання базової соціальної допомоги для сімей з низькими доходами. Проєкт дозволяє малозабезпеченим сім’ям обрати більш вигідну для них систему отримання соціальної допомоги. Якщо розрахунок показує більший розмір виплат порівняно з попередніми видами допомоги, сім’я може перейти на базову соціальну допомогу.
++++++++
Алгоритм призначення базової соціальної допомоги
Подання заяв
Уповноважений представник сім’ї (повнолітній член родини) подає заяву про намір отримати базову соціальну допомогу та заяву про призначення. У заявах зазначаються його особисті, контактні дані, а також інформація про всіх членів сім’ї.
Перевірка даних
Відомості про склад сім’ї підтверджуються через відповідні інформаційні системи та державні реєстри.
Попередній розрахунок допомоги
Розрахунок орієнтовного розміру базової соціальної допомоги проводиться засобами Єдиної інформаційної системи соціальної сфери.
Інформування заявника
Про результати розрахунку повідомляється уповноважений представник сім’ї.
Підтвердження згоди
Якщо сім’я погоджується з розрахованим розміром допомоги, уповноважений представник підписує заяву про призначення базової соціальної допомоги.
Як розраховується розмір базової соціальної допомоги?
Розмір базової соціальної допомоги визначається як різниця між сукупним розміром базової величини для кожного члена сім’ї та середньомісячним сукупним доходом сім’ї.
Розмір базової величини для розрахунку становить 4500 гривень.
Розмір базової величини для сім’ї визначається на рівні 100 відсотків такої базової величини для першого члена сім’ї (уповноваженого представника сім’ї), кожної дитини віком до 18 років, особи з інвалідністю I або II групи, 70 відсотків такої базової величини – для кожного наступного члена сім’ї.
+++++++++
– Олено Анатоліївно, як отримати послугу «Пакунок школяра» і що можна купити за ці кошти? – цікавиться Тетяна з Нової Одеси.
- Дякую за запитання, пані Тетяно. Цього року в Україні запроваджено нову державну програму «Пакунок школяра», яку адмініструє Пенсійний фонд. Вона передбачає виплату 5000 гривень на кожну дитину, яка у 2025–2026 навчальному році піде до першого класу. Якщо у сім’ї кілька першачків – допомога надається на кожного.
Отримати кошти можуть батьки або інші законні представники дітей, зарахованих до перших класів на підконтрольній Україні території. Діти, які тимчасово перебувають за кордоном або на окупованих територіях, зможуть скористатися програмою після повернення додому.
Подати заяву можна двома способами: онлайн або особисто. Найзручніше скористатися застосунком «Дія», де в розділі «Сервіси/Допомога від держави/Пакунок школяра» слід обрати дитину, вказати чи відкрити спеціальну Дія.Картку для виплат, перевірити дані та підписати заяву за допомогою Дія.Підпису.
Альтернативний варіант – звернутися із заявою до будь якого сервісного центру Пенсійного фонду. До заяви, в якій для отримання виплати зазначаються, зокрема, реквізити поточного рахунку зі спеціальним режимом використання, відкритого в уповноваженому банку, один з батьків або законний представник дитини пред’являє: паспорт (або іншим документ, що посвідчує особу); реєстраційний номер облікової картки платника податків – РНОКПП (за наявності); документи, що підтверджують повноваження законного представника (за потреби).
Інші документи (свідоцтво про народження, свідоцтво про шлюб, рішення суду тощо) надаються в паперовій формі в разі неможливості отримання їх Пенсійним фондом України шляхом електронної інформаційної взаємодії. Пенсійний фонд України опрацьовує заяви. У разі підтвердження права на отримання виплати формує платіжні відомості та перераховує кошти банку.
Одноразову грошову допомогу можна використати тільки на купівлю потрібного першокласнику шкільного приладдя, одягу та взуття у магазинах та в підприємців, які мають відповідний код діяльності.
До якої дати потрібно витратити п’ять тисяч «Пакунку школяра»? У мене вже є різні спецрахунки для допомоги. Треба відкрити ще один, чи можна використати ті, що є? – запитання жителя Врадіївки.
- Термін використання коштів – 180 днів з моменту їх зарахування. Виплата одноразової грошової допомоги за програмою «Пакунок школяра» здійснюється на поточний рахунок із спеціальним режимом використання, відкритий в уповноваженому банку: це може бути рахунок, до якого емітовано електронний платіжний засіб «Дія.Картка», або інший спеціальний рахунок, відкритий за вибором отримувача та зазначений у його заяві.
Як відновити втрачене пенсійне посвідчення, - запитує миколаївець Антон Володимирович.
- Якщо пенсійне посвідчення втрачено, пенсіонер може отримати новий документ, звернувшись до обраного сервісного центру територіального органу Пенсійного фонду України або онлайн – через особистий кабінет на вебпорталі Пенсійного фонду України (portal.pfu.gov.ua) чи за допомогою мобільного застосунку «Пенсійний фонд».
При зверненні до сервісного центру пенсіонеру потрібно пред’явити паспорт, довідку про присвоєння ідентифікаційного номера та заповнити заяву на виготовлення пенсійного посвідчення, до якої додати кольорове фото розміром 3х2,5 см.
Щоб подати заяву на виготовлення пенсійного посвідчення через вебпортал електронних послуг Фонду, потрібно зайти в розділ «Щодо пенсійного забезпечення» та обрати опцію «Заява на виготовлення паперового пенсійного посвідчення».
Якщо подавати заяву з мобільного застосунку «Пенсійний фонд», потрібно обрати вкладку «До ПФУ»:розділ «Комунікації до ПФУ» – «Заява на виготовлення пенсійного посвідчення».
Для подання заяви на виготовлення посвідчення через електронні сервіси Фонду необхідно підготувати скановані копії паспорта, довідки про присвоєння ідентифікаційного номера, власного підпису (має бути виконаний чорнилами чорного кольору) та фотокартку. Сканкопії повинні бути кольоровими та чіткими; збереженими у форматах JPG або PDF. Розмір кожного файлу не має перевищувати 1 МБ, а назви мають відповідати виду відсканованого документа.
Пенсійне посвідчення (після виготовлення) буде видано особі в тому сервісному центрі Фонду, який зазначається в заяві.
Електронне відображення пенсійного посвідчення в мобільному застосунку «Дія», що генерується після виготовлення пенсійного посвідчення, має таку саму юридичну силу, як і традиційне.
- Чи можна записатись на прийом до Пенсійного фонду дистанційно, щоб не стояти у черзі? - запитує житель Нового Буга. Запитання щодо дистанційних послуг надійшли ще від кількох читачів.
- Так, записатися на прийом до сервісних центрів можна дистанційно — через вебпортал електронних послуг Фонду. Це дає можливість обрати зручний сервісний центр, дату та час відвідування й уникнути черг. Для цього необхідно авторизуватися на порталі за допомогою кваліфікованого електронного підпису, системи BankID або Дія.Підпис. Після входу у меню вибрати послугу «Запис на прийом» та заповнити всі необхідні поля. Система сформує електронний талон, за бажанням його можна роздрукувати, щоб не забути дату та час візиту. Водночас відсутність роздрукованого талона не є перешкодою для прийому у визначений день та час. У разі потреби ви також можете заздалегідь скасувати свій запис.
Крім того, на порталі доступний широкий перелік онлайн-сервісів. Зокрема, популярними є послуги з отримання електронних документів: довідка про доходи пенсіонера, індивідуальні відомості про застраховану особу (довідка ОК-5), витяг з Реєстру застрахованих осіб (РЗО) тощо. Також можна подати документи на оцифрування трудової книжки, завантаживши її скан-копії для перевірки та внесення даних до реєстру. Через електронний кабінет доступна можливість подати заяви на призначення чи перерахунок пенсії, оформлення субсидій і пільг, а також на зміну способу отримання пенсійних виплат. Окремо варто відзначити послугу перевірки сплати єдиного соціального внеску (ЄСВ), що особливо актуально для фізичних осіб-підприємців та самозайнятих громадян.
- На порталі ПФУ є розділ «Пенсійний калькулятор», де можна підрахувати свою майбутню пенсію. Наскільки можна довіряти цим даним?
- «Пенсійний калькулятор» розраховує прогнозний розмір пенсії за віком на основі даних про страховий стаж та заробітну плату, що є у Реєстрі застрахованих осіб на момент розрахунку. Сервіс враховує чинні правила обчислення стажу й зарплати, але не робить прогнозів щодо майбутнього зростання середньої заробітної плати чи рівня інфляції. Тому отриманий результат має лише орієнтовний, інформативний характер, а остаточний розмір пенсії визначається під час її призначення відповідно до законодавства.
- Чи можна оформити пенсію за віком до досягнення 60-років? За яких умов можна призначити дострокову пенсію? – запитує жителька Казанки.
- Якщо працівника звільнено з роботи з ініціативи роботодавця, у зв’язку зі змінами в організації виробництва та праці, у тому числі у зв’язку з ліквідацією, реорганізацією, банкрутством, перепрофілюванням підприємства, установи, організації, скороченням чисельності або штату працівників, умови призначення дострокової пенсії наступні:
- якщо на день звільнення з роботи залишилося не більше ніж півтора року до досягнення пенсійного віку;
- за умови реєстрації в державній службі зайнятості протягом 30 календарних днів з дати звільнення та відсутності протягом семи календарних днів підходящої роботи;
- за наявності страхового стажу у чоловіків не менше 35 років, а у жінок - 30 років.
Також, за півтора року до досягнення пенсійного віку, право на пенсію мають особи, трудовий договір з якими розірвано з ініціативи роботодавця у зв’язку з виявленням невідповідності працівника займаній посаді за станом здоров’я. Право на таку пенсію надається за наявності, також, повного страхового стажу (у чоловіків не менше 35 років, у жінок – 30 років). Порядок їх призначення визначається Кабінетом Міністрів України.
- Чи надається зараз Пенсійним фондом грошова допомога на поховання у випадку смерті пенсіонера? Якщо так, то які суми, і який порядок оформлення? – запитує Ольга Петрівна з Братського.
- Так, органи Пенсійного фонду України здійснюють виплату допомоги на поховання у разі смерті пенсіонера.
Відповідно до статті 53 Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування», допомога на поховання виплачується особам, які здійснили поховання пенсіонера, у розмірі двомісячної пенсії, яку отримував померлий на час смерті.
Для пенсіонерів із числа військовослужбовців розмір допомоги становить тримісячну пенсію, але не менше п’ятикратного розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб.
Допомога на поховання не виплачується, якщо поховання було здійснено за рахунок держави.
Діючим законодавством також не передбачена виплата допомоги у разі смерті осіб, пенсія яким призначена відповідно до Закону України «Про судоустрій і статус суддів».
Строк звернення за допомогою на поховання пенсіонера законом не обмежений.
Виплата допомоги здійснюється виключно через уповноважені банки. Кошти перераховуються на поточний банківський рахунок особи, яка здійснювала поховання.
У разі відсутності у заявника поточного банківського рахунку виплата здійснюється через платіжну систему «Швидка копійка». Заявник може отримати кошти у будь-якому відділенні АТ «Ощадбанк», пред’явивши документ, що посвідчує особу.
P.S. Звичайно, за невеликий час роботи нашої «гарячої лінії» на всі запитання дати відповіді було неможливо. Тож нагадуємо, що з номерами телефонів «гарячих ліній», за якими можна дізнатись необхідну інформацію, можна ознайомитись на інформаційній сторінці вебпорталу електронних послуг Головного управління Пенсійного фонду України в Миколаївській області https://www.pfu.gov.ua/mk/.